تعبیر سوره ی یوسف

 

 روایات جالبی مبنی بر وجود بشارتهای ظهور در سوره یوسف :

لازم به ذکر است که با وجود شباهتهای زیاد ، تفاوتهایی نیز میان داستان زندگی حضرت مهدی و حضرت یوسف  وجود دارد و ما نباید انتظار داشته باشیم که تمام قسمتها دقیقاً بر هم منطبق باشد ، شباهتهای مهمی که وجود دارد ، در کلیات است.

 

اشارات معنادار  در سوره یوسف

 به امام زمان(عج) :

 داستان حضرت یوسف نمونه کوچکی از داستان امام زمان (عج) است؛ زیرا سوره یوسف با بسم الله،
۱۱۲ آیه دارد و سوره دوازدهم قرآن است و نیز در جزء دوازدهم آمده است. همچنین حضرت یعقوب (ع)دوازده پسر داشته است. علمای تجوید می گویند که 12 رکن یا 12 فصل در این داستان وجود دارد که همه این اعداد برای ما معنی دار و زیباست و ما را به امام عصر (عج) رهنمون می سازد.

 نماد سازی برای درک بهتر

ما برای درک بهتر شباهتها و استخراج بشارتهای ظهور ، ارکان اصلی سوره یوسف را نماد سازی کرده ایم :

حضرت یوسف(ع) : نماد امام زمان(عج)

حضرت یعقوب (ع) : نماد منتظران واقعی امام زمان(عج) ( شیعیان خالص ، صالحان ، محرومین و مستضعفین که در انتظار منجی عالم بشریت هستند)

جناب بنیامین : نماد مقام معظم رهبری(مدظله)(ولایت فقیه – معشوق منتظران امام زمان در دوران غیبت)

توضیح : بعد از غیبت و فراق یوسف ، یعقوب نبی بعنوان نماد منتظران امام زمان(عج) به بنیامین علاقه و دلبستگی زیادی پیدا کرد  و در واقع بنیامین جانشین یوسف بود در غیبتش ، مانند ولایت فقیه که در زمان غیبت ، جانشین امام زمان(عج) است و منتظران مهدی(عج) به او دلبسته اند که در زمان کنونی مقام معظم رهبری(مدظله) است.

برادران جفاکار یوسف : خواص بی بصیرتی که در جامعه دینی و اسلامی فتنه انگیزی می کنند

 توضیح : برادران یوسف با وجود قدرت و منزلتی که داشتند و انتظار می رفت یار و یاور یوسف در رسالتش باشند ، به جای مساعدت و همکاری در تبلیغ دین ، در حق او  ظلم کردند و او را به غیبتی طولانی دچار نمودند و علت غیبت و تداوم آن نیز دقیقا همین است ، دنیاطلبی خواصی که انتظار می رود دین خدا را یاری کنند و گمراهی عوام بواسطه عملکرد بد خواص.

(حضرت یعقوب نماد منتظران امام زمان(عج)، صالحان و مستضعفان)

(مقام معظم رهبری(مدظله) ، نائب المهدی(عج)
 

همچنانکه یعقوب نبی در غیاب یوسف دلبسته بنیامین بود
 

منتظران امام زمان(عج) نیز در زمان غیبت دلبسته نائب او هستند)

(برادران جفاکار یوسف ، نماد خواص بی بصیرت و فتنه گر)

مراحل مختلف غیبت تا ظهور حضرت یوسف(ع)

 با نگاهی کوتاه در زندگی حضرت یوسف ، چند مرحله را در غیبت او می توان در نظر گرفت

۱- غیبت صغری : اسارت یوسف در چاه کنعان ( با وجود اینکه یوسف در چاه در کنعان و در جوار یعقوب نبی بود از دیده ها نهان بود)

۲- غیبت کبری : از چاه  کنعان تا انتهای دوران زندان مصر

۳- ظهور صغری : خلاصی از زندان و عزیزی مصر تا معرفی خود به برادران : ( در این مرحله به تدریج نام و آوازه یوسف عالمگیر شد و حتی به کنعان هم رسید ، همه با او آشنا بودند ولی  حقیقت را نمی دانستند )

۴- ظهور کبری :  در این مرحله حضرت یوسف خود را معرفی کرد و حقیقت آشکار شد.

 

مراحل مختلف غیبت و ظهور امام زمان(عج) :

 
۱- غیبت صغری

۲- غیبت کبری

۳- ظهور صغری: بسیاری از محققین و بزرگان اعتقاد دارند که آغاز نهضت بزرگ شیعیان ایران از سال ۴۲ که در روایات شریف با نام زمینه سازان ظهور در مشرق زمین مورد اشاره قرار گرفته است ، به منزله ظهور صغری امام زمان(عج) می باشد. که در روایتهای متعددی از جمله روایتی جالب  از امام علی(ع) این ظهور صغری از مشرق زمین بیان شده است :

امام علی (ع) :« ... و ظهور او از مشرق خواهد بود »

آیت الله مکارم شیرازی : ما در ظهور صغری امام زمان(عج) قرار داریم. (سال
۸۰)

( آغاز انقلاب تاریخی شیعیان ایران از مشرق زمین که بنا بر روایات زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) و به تاکید بزرگان ظهور صغری امام زمان(عج) می باشد)

۴- ظهور کبری : آغاز قیام و انقلاب جهانی امام زمان(عج)تطبیقی جالب و عجیب میان آیات سوره یوسف و روند شکل گیری انقلاب اسلامی بعنوان ظهور صغری امام زمان(عج) که با توجه به اینکه هدف ما استخراج بشارتهای ظهور امام زمان(عج) در سوره یوسف است آیاتی را که آزاد شدن یوسف از زندان مصر( آغاز ظهور صغری یوسف) را مورد اشاره قرار داده اند بررسی و کنکاش می کنیم :

آغاز ظهور صغری یوسف با خواب عجیب پادشاه مصر

آیه
۴۳ : وَ قَالَ الْمَلِک إِنى أَرَى سبْعَ بَقَراَتٍ سِمَانٍ یَأْکلُهُنَّ سبْعٌ عِجَافٌ وَ سبْعَ سنبُلَتٍ خُضرٍ...

پادشاه گفت: «من در خواب دیدم هفت گاو چاق را که هفت گاو لاغر آنها را مى‏خورند; و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشکیده...

 این آیه به بیان خواب سرنوشت ساز فرعون مصر که باعث خلاصی یوسف از زندان و رسیدن به عزیزی مصر می گردد ، می پردازد ( فرعون مصر هفت گاو فربه و لاغر و .... در خواب دیده و در ادامه ماجرا ،  تعبیر این رویا توسط  یوسف موجب خلاصی یوسف از زندان و آغاز دوران عزت و شوکت او گردید)

آغاز ظهور صغری امام زمان(عج) با شروع قیام شیعیان ایران

سال
۴۲ : آغاز نهضت بزرگ مردم ایران که به اذعان بسیاری از بزرگان آغاز ظهور صغری امام زمان(عج) قلمداد می شود.

رهایی قبیله یعقوب از قحطی و مشکلات و ورود به حکومت یوسف
 

آیه
۵۸: وَ جَاءَ إِخْوَةُ یُوسف فَدَخَلُوا عَلَیْهِ فَعَرَفَهُمْ وَ هُمْ لَهُ مُنکِرُونَ

برادران یوسف (در پى مواد غذایى به مصر) آمدند; و بر او وارد شدند. او آنان را شناخت; ولى آنها او را نشناختند.

 ورود برادران یوسف به مصر برای تهیه گندم و آذوقه ( نجات از خشکسالی ، مشقت و سختی ها و ورود به سرزمین و حکومت یوسف )

رهایی شیعیان ایران از مشکلات ظلم و جور و  طاغوت و ورود به حکومت اسلامی

سال
۵۷ : پیروزی انقلاب و آغاز حکومت اسلامی شیعیان ایران و نجات از ظلم و مشقت دوران ستم شاهی

آشنایی بنیامین با حضرت یوسف(ع)

آیه
۶۹ : وَ لَمَّا دَخَلُوا عَلى یُوسف ءَاوَى إِلَیْهِ أَخَاهُ قَالَ إِنى أَنَا أَخُوک فَلا تَبْتَئس بِمَا کانُوا یَعْمَلُونَ

هنگامى که (برادران) بر یوسف وارد شدند، برادرش را نزد خود جاى داد و گفت: «من برادر تو هستم، از آنچه آنها انجام مى‏دادند، غمگین و ناراحت نباش

بنیامین وارد مصر شده و برادرش یوسف پیامبر را می شناسد و تحت حمایت او قرار می گیرد.

آغاز ولایت مقام معظم رهبری(مدظله)(بعنوان نائب امام زمان(عج))

سال
۶۸ : آغاز دوران ولایت مقام معظم رهبری(مدظله) و در واقع به اذعان بزرگان از این سال مقام معظم رهبری(مدظله) بعنوان جانشین و نائب عام امام زمان(عج) می باشد و بعنوان ولی فقیه تحت حمایت و نظر خاص حضرت مهدی(عج) قرار گرفتند.

(دیدار مقام معظم رهبری(مدظله) ، نائب المهدی(عج) با آیت الله بهاء الدینی در اوائل زعامت)

آغاز فتنه بزرگ و مکر الهی و متهم شدن بنیامین

آیه
۷۶ : فَبَدَأَ بِأَوْعِیَتِهِمْ قَبْلَ وِعآءِ أَخیهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَها مِنْ وِعآءِ اخیه .....

در این هنگام، (یوسف)قبل از بار برادرش، به کاوش بارهاى آنها پرداخت; سپس آن را از بار برادرش(بنیامین) بیرون آورد...

 تهمت دزدی به یوسف و بنیامین و سرزنش و تخریب یوسف و بنیامین توسط برادران (خواص فتنه گر و دنیاطلب). (برادران یوسف گفتند عجیب نیست اگر بنیامین دزدی کرده باشد! برادرش یوسف نیز سالها پیش دزدی کرده بود!)

آغاز فتنه بزرگ و شروع تخریب و متهم شدن مقام معظم رهبری(مدظله)

سال
۷۶ : آغاز فتنه بزرگ منافقین در دوم خرداد و شروع حملات پیدا و پنهان و اتهام زنی خواص فتنه گر و دنیاطلب به ولایت فقیه و مقام معظم رهبری(مدظله) و تلاش برای ریشه کن کردن اسلام انقلابی و البته سکوت معنادار عده ای دیگر از خواص!

از سال
۷۶ جریان نفاق با شعارهای زیبا قدرت را به دست گرفت و قدم به قدم پیشروی کرد ولی دوست و دشمن همه می دانستند که اصلی ترین هدف جریان نفاق تخریب ستون اصلی نظام یعنی ولایت فقیه است.

رویگردانی یعقوب از برادران یوسف

و موج جدید انتظار یوسف و گریه بر او

 

آیه
۸۴ : وَ تَوَلى عَنهُمْ وَ قَالَ یَأَسفَى عَلى یُوسف ......

و (یعقوب) از آنها(برادران یوسف) روى برگرداند و گفت: «وا اسفا بر یوسف!»....
 

بعد از ماجرای مصر و مورد تهمت قرار گرفتن بنیامین و سرزنش و تهمت برادران  ، حضرت یعقوب(نماد منتظران) از پسران خود( نماد خواص فتنه گر) رو گردانید و بار دیگر توجه و عشق یوسف در او شدت گرفت و  گریه شدید و ندبه بر یوسف را آغاز کرد
 

رویگردانی منتظران از خواص بی بصیرت

و موج جدید توجه به مهدویت و انتظار

سال
۸۴ : رویگردانی منتظران واقعی امام زمان(عج) ( خواص بصیر و مستضعفان و محرومان که مانند یعقوب نبی در داستان یوسف هستند) 
 ( رویگردانی  منتظران امام زمان(عج)( صالحان مستضعیفن و محرومین) از خواص بی بصیرت و فتنه گر در سال
۸۴)
 برخواستن موج جدید جستجوی یوسف و امید وصالش

 آیه
۸۷ : یا بَنىَّ اذْهَبُوا فَتَحَسسوا مِن یُوسف وَ أَخِیهِ وَ لا تَایْئَسوا مِن رَّوْح اللَّهِ...

ای فرزندان من در جستجوی یوسف برآئید و از رحمت خداناامید نشوید...

 برخواستن موج جدید انتظار و بشارت ظهور امام زمان(عج)

سال
۸۷ : افرادی که در عرصه مهدویت مخصوصا بشارت نزدیکی ظهور فعالند می دانند که بعد از فروکش کردن عطش ظهور در سال 81 بار دیگر این موج قدرتمند در سال 87 با بشارتهای مختلف بزرگان از جمله مقام معظم رهبری(در پیام حج 87 ، عید فطر و ...) ، سید حسن نصرالله ( در روز قدس ) آیت الله مکارم شیرازی ،  و نقل قول معروف آیت الله بهجت اوج و رونق گرفت( هرچند این نقل قول در سال 82 توسط آیت الله ناصری بیان شده است ولی عملا در سال 87 به طور گسترده ای منتشر شد)

  ( عید فطر
۸۷ و بشارتهای مکرر مقام معظم رهبری(مدظله) به نزدیکی ظهور)

(من با اطمینان کامل می گویم که تحقق کامل وعده الهی(ظهور) برای تمدن نوین اسلامی در راه است)

مقام معظم رهبری(مدظله) - پیام حج
۸۷

  غم و محنت و اضطرار بزرگ قبیله یعقوب

آیه
۸۸ : فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَیْهِ قَالُوا یَأَیهَا الْعَزِیزُ مَسنَا وَ أَهْلَنَا الضرُّ .........

هنگامى که آنها بر او ( یوسف) وارد شدند، گفتند: «اى عزیز! ما و خاندان ما را ناراحتى و ضر فرا گرفته.....

بروز اضطرار و مشکلات و ناراحتی فراوان برای قوم یعقوب و درخواست بخشش و ترحم توسط برادران یوسف( و تصدق علینا... به ما رحم کن (و ببخش) و صدقه بده)

دستگیری بنیامین ، و در مصر ماندن لاوی(پسر دیگر یعقوب) و موج تازه گریه بر یوسف باعث کوری چشمان یعقوب شد و این بلاها در کنار  انواع بلاهای دیگر بود از خشکسالی و قحطی و گرسنگی!
بحرانها و آشوبهای بزرگ در حکومت منتظران امام زمان(عج) در سال 88

سال
۸۸ : بروز انواع فتنه و بحران ها و مشکلات برای انقلاب اسلامی توسط خواص فتنه گر و درخواست ببخشش و ترحم توسط خواص خطاکار

آشوب و اغتشاش در کنار هتک حرمت مقدسات در سال
۸۸ در سرزمین منتظران امام زمان(عج) ، دلهای ملتهای مستضعف و همچنین منتظران امام زمان(عج) را غرق در غم و اندوه کرد.

( فتنه ،  بحران و مشکلات در سال
۸۸ برای شیعیان ایران ، ذوق زدگی و خوشحالی دشمنان) 

یوسف برادران خطاکار  را توبیخ می کند
 

آیه
۸۹ : قَالَ هَلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِیُوسف وَ أَخِیهِ إِذْ أَنتُمْ جَهِلُونَ

گفت: «آیا دانستید با یوسف و برادرش چه کردید، آنگاه که جاهل بودید؟

 محاکمه و توبیخ برادران یوسف(خواص بی بصیرت) و ذلت و شرمندگی آنها

سال
۸۹ : شاید اتمام فتنه خواص بی بصیرت با محاکمه و عذرخواهی یا ذلت و نابودی آنها

ابهام در آخرین و مهمترین مرحله!
 

 ظهور کبری!!

آیه
۹۰ و ۹۹

آیه
۹۰: قَالُوا أَ ءِنَّک لاَنت یُوسف قَالَ أَنَا یُوسف وَ هَذَا أَخِى .....

گفتند: «آیا تو همان یوسفى؟!» گفت: «(آرى،) من یوسفم، و این برادر من است!...

در این آیه شریفه یوسف پیامبر خود را برادران و مردم مصر معرفی می کند

و چقدر این فراز شبیه لحظه ظهور حضرت مهدی(عج) است آنگاه که با تکیه بر دیوار کعبه می فرماید :

 یا اهل العالم انا بقیه الله ...

و خود را به جهانیان معرفی می نماید!

البته می توان این واقعه مهم را برای آیه
۹۹ نیز در نظر گرفت

فَلَمَّا دَخَلُوا عَلى یُوسف ءَاوَى إِلَیْهِ أَبَوَیْهِ وَ قَالَ ادْخُلُوا مِصرَ إِن شاءَ اللَّهُ ءَامِنِینَ

و هنگامى که بر یوسف وارد شدند، او پدر و مادر خود را در آغوش گرفت، و گفت: «همگى داخل مصر شوید، که انشاء الله در امن و امان خواهید بود!

هنگام ورود یعقوب و قبیله او به مصر و دیدار با یوسف

نکته جالبی که وجود دارد این است که سالهای
۲۰۱۲ میلادی و ۱۴۳۳ هجری قمری که منطبق بر سال ۱۳۹۰ شمسی می باشد ، از قرنها قبل بعنوان سالهای بسیار مهم مورد پیشگویی قرار گرفته است. هم اینک وحشتی فراگیر (مخصوصا بعد از اکران فیلم ۲۰۱۲ ) کشورهای غربی را فراگرفته است که نشان دهنده توجه جهانیان به این  سال مهم است. بسیاری از بزرگان نیز با اشاره از سال ۱۴۳۳ بعنوان سالی که مقدمات اصلی و حوادث مهم ظهور در آن رخ خواهد داد ، نام برده اند. والله اعلم

البته بشارتهای بیشمار علما و بزرگان مخصوصا مقام معظم رهبری(مدظله) مبنی بر نزدیک بودن ظهور و تحرکات سیاسی دشمنان اسلام و وقایع خاورمیانه نشان می دهد که بشریت در آستانه ورود به واقعه مهم ظهور است. انشاالله
 

برخی از عزیزان گمان می کنند که نه تنها نمی توان تاریخ دقیق ظهور را مشخص کرد ،  بلکه امکان تعیین محدوده زمانی برای ظهور نیز وجود ندارد ،  در حالی که اینگونه نیست.

مسئله مهمی که وجود دارد این است که درست است که تعیین دقیق زمان ظهور امکان ندارد اما ما هرچه به زمان ظهور نزدیکتر می شویم امکان تعیین محدوه زمانی برای ظهور بیشتر فراهم می گردد. مثلا در هنگام وقوع اولین علامت حتمیه بدون شک می توان تاریخ دقیق ظهور را(شش ماه قبل از ظهور) مشخص کرد.

در آستانه ظهور نیز با آشکار شدن مصادیق ظهور می توان محدوده زمانی برای ظهور مشخص کرد بدون آنکه بتوان تاریخ دقیقی را بیان کرد( چون مثلا اکثر شخصیتهای دوران ظهور طول عمر متعارفی دارند و بعد از ظهور شخصیتهای ظهور ،  قطعا ظهور باید در محدوده زمانی مشخصی رخ دهد)
 
( توضیح اینکه بنا بر برخی احادیث شریف امام زمان(عج) بعد از ظهور و تسلط بر کشورهای اسلامی صلحی با کشورهای غربی خواهد داشت و در نهایت بعد از چند سال دیگر(
۷ سال یا بیشتر) که معاهده صلح توسط کشورهای غربی شکسته شد کل جهان را فتح خواهد نمود)

 نکات مهم :

همانطوریکه عزیزان می دانند به هیچ وجه نمی توان زمان دقیق ظهور را مشخص کرد ،  تنها می توان بسیار نزدیک بودن ظهور را درک کرد.

همانطوریکه وقایع در آیات
۴۳ ،  ۵۸ ، و ۶۹ زودتر رخ داده اند ،  ظهور نهایی نیز شاید زودتر از چیزی که ما می پنداریم ، رخ دهد.

امام زمان(عج) مانند سایر امامان و پیامبران الهی در مقابل جریان نفاق مامور به مدارا و صبر نیست و لذا به امید خدا بزودی جریان نفاق نابود خواهد شد ، همچنانکه شواهد و قرائن نیز این را نشان می دهد.

همانطوریکه آیه
۹۰ نشان می دهد ، در این آیه حضرت یوسف خود را به برادران که در حکم خواص دنیاطلب هستند و مردم مصر معرفی کرده و برای آنها ظهور می کند ، در حالی که در مورد ظهور امام زمان(عج) داریم که حضرت چند ماه قبل از ماه محرم سال ظهور ،  برای خواص اهل حق ظهور کرده و در عاشورا قیام و ظهور خویش را علنی می نماید ،  آنچه به دست می آید این است که در نحوه ظهور امام زمان(عج) و حضرت یوسف تفاوتهایی وجود دارد و این تفاوت شامل تبیین زمان دقیق ظهور که یکی از مبهم ترین مسائل آفرینش است نیز می گردد.

ما با این بررسی تنها می توانیم به بسیار نزدیک بودن ظهور پی ببریم و با توجه به ابهامات بالا ،  تعیین تاریخ دقیق ظهور به هیچ وجه امکان پذیر نمی باشد. آنچه روشن است این است که بتا بر شواهد بسیار ، ما در آخرین مرحله ظهور صغری و در آستانه ظهور کبری امام زمان(عج) قرار داریم.

قطعاْ ظهور امام زمان(عج) تاریخ دقیقی نداشته و به عملکرد شیعیان در این لحظات سرنوشت ساز بستگی دارد ،  عملکرد شیعیان و امواج اجتماعی و وقایع ممکن است باعث تاخیر تا تعجیل در فرج گردد ،  پس فرد فرد ما شیعیان وظیفه داریم که با معرفت و بصیرت ،  همت و جدیت ، رسالت تاریخی خود را در این لحظات حساس به خوبی انجام دهیم.

همانگونه که بنا بر برخی تفاسیر تا یعقوب نبی از اسماعیلهای خود دل نکند ، و نیت خود را خالص نکرد  نتوانست به دیدار یوسف نائل شود ، ما منتظران امام زمان(عج) نیز برای درک ظهور می بایست نیت خود را خالص کنیم و از ظهور ، اهداف متعالی مانند هدایت انسانها و رهایی امام زمان(عج) از زندان غیبت و رنج و سختی و ... را طالب باشیم نه فقط رهایی خودمان از سختی و مشکلات و رسیدن به رفاه و آسایش ،  در واقع نیتمان از طلب ظهور واقعا برای خدا باشد  نه تنها رفاه و آسایش خودمان!
 

بشارتهای دیگر موجود در سوره یوسف :

۱- دیدار یوسف هنگامی نصیب یعقوب شد که بعد از سالهای زیادی که از غیب یوسف می گذشت غم های جدیدی بر دلش نشست ، دستگیری بنیامین و لاوی(پسر دیگریعقوب)

 و درست در هنگامه اوج این غم ها بود که فراق پایان یافت ، شاید بحرانها و التهابات بزرگی(مانند فتنه عاشورای 88) که برای نظام اسلامی پیش آمد و برای منتظران واقعی و عاشقان نظام اسلامی بسیار سخت بود ، را می توان همان غم های بزرگ یعقوب دانست که در این دوران غیبت غم روی غم بود باشد که انشاالله فرج را در پی داشته باشد.

۲شکست و نابودی اربابان معابد که به علت خشکسالی از شکست اقتصادی شروع شد و البته در آستانه ظهور  یوسف قرار داشت ، بسیار شبیه بحرانهای اقتصادی شدید در تمدن غرب است که امروزه جهان را فراگرفته است و البته با این مقدمه نوید پیروزی بزرگ را می دهد.

۳- مقدمه شکوه و دولت یوسف زمانی فراهم شد که تمام متفکرین و بزرگان و پیشگویان و معبران از نشان دادن راه و ارائه راهکار در خطری که پیش رو بود ، بازماندند و وقتی همه به بن بست رسیدند ، یوسف نبی مانند یک منجی به میدان آمد.

از سالها پیش که تمام مکاتب مادی اعم از غرب و شرق ، از ارائه راهکار برای سعادت بشر بازماندند ، دین مبین اسلام در انقلاب شکوهند شیعیان ایران تجلی کرد و اینک بسیاری از محرومان و مستضعفان و متفکران جهان به این راه نو دلبسته اند که این موضوع نیز بشارتی دیگر بر نزدیکی ظهور است.

۴سختی و مشکلات و قطحی قبل از آشکار شدن حقیقت یوسف تمام مردم را احاطه کرده بود و در عصر ما نیز انواع مشکلات فکری ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی مردم جهان را در برگرفته است.

۵مدتی قبل از ظهور حقیقت یوسف ، نام و یاد او بر تمامی ممالک سایه افکنده بود و در عصر ما نیز اینگونه است. انتظار فرج و گشایش و ظهور منجی و نام موعود در تمام ادیان و مخصوصا شیعیان فراگیر شده است.

۶حضرت یوسف با قدرت خود حکومت مصر را در دوران قحطی به جایگاهی رساند که ملجا ملتهای اطراف شد و حکومت زمینه سازان ظهور(انقلاب اسلامی) که با هدایت مستقیم و غیر مستقیم امام زمان(عج) تشکیل و به قدرت رسیده است اکنون به ملجا و پناهگاه و امید ملتهای مسلمان تبدیل شده است.

۷در نزدیکی ظهور یوسف می بینیم که مردم دسته دسته خداپرست شده  و از بت پرستی و آمون پرستی دست میکشند ،  درست همین چیزی که اکنون در حال وقوع است. یعنی موج گرایش انسانها به خدا و معنویت در تمام جوامع حتی جوامع غربی با سرعت بالایی در حال ظهور است  و در واقع انسان خاکی و زمینی دارد با توبه رو بسوی آسمان می آورد و این هم خودش بشارتی دیگر است مبنی بر نزدیک بودن ظهور.  البته کفر به نهایت خود و دینداری نیز به نهایت خودش میرسد و حد واسطه ها از بین میرود

۸وقتی یوسف پیامبر در زندان بود توانست با تبلیغ  گروهی را تربیت کند از طرفداران خودش که بعد بعنوان دست اندرکاران حکومتش در اداره کارها به او  کمک کنند.

الان هم فکر می کنم تشکیل حکومت زمینه سازان ظهور در مشرق زمین و پرورش منتظران واقعی و افراد توانا و مدیران بزرگ و لایق ، دقیقا همان روند را نشان می دهد.

و ....

  تعبیری زیبا در مورد زلیخا :

البته گاهی فکر می کنم شاید زلیخا همان دنیا باشد . زن پیر جادوگری که  باعث شده سالهای سال امام زمان در زندان غیبت باشند و دلیل آن هم توقع شهوانی و تلاش دنیا برای به چنگ اوردن زیبایی های امام زمان است
اما در نهایت وقتی پادشاهی امام زمان در جهان شروع می شود دنیا خود را تسلیم مقام عبودیت و نورانیت امام زمان می کند و در احادیث آمده که زمین و آسمان این دنیا تمام کلیدهای خزائن خود را تقدیم حضرت می کند و این همان تسلط کامل امام زمان بر تمام امور جهان است.
و محقق شدن آیه ای از قرآن که خدا وعده داده : و سخر لکم الشمس و القمر و سخر لکم الیل و النهار و اتاکم من کل ما سالتموه و ان تعدوا نعمت الله لا تحصوها ...
که واتاکم من کل ما سالتموه یعنی هرچه بشر بخواهد خدا به او می دهدو این یعنی همه علوم مادی و معنوی به طور مطلق در اختیار امام زمان قرار می گیرد . که تسلیم شدن زلیخاو ایمان آوردن او نشانه و تشبیهی ازین حالت جهانی ست

  گروه فرهنگی تحقیقاتی عرفان الظهور

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد